Vânzările de produse alimentare specifice și de servicii de sărbătoare au crescut cu aproape 40% în perioada premergătoare Paștelui, față de anul trecut. Am cheltuit aproape dublu la brutării, măcelării sau la magazinele de proximitate. Singura reducere de buget am făcut-o la jucării.

Conform datelor Global Payments, pe baza cărora am analizat numărul și valoarea tranzacțiilor electronice realizate în cele două săptămâni premergătoare sărbătorii Paștelui, la furnizorii de carne și în piețele de specialitate, la brutării, magazine alimentare, supermarket-uri, beauty shop-uri, magazine de jucării, la spălătorii auto sau unități de cazare, anul acesta, am realizat o jumătate de milion de tranzacții în plus față de perioada Paștelui anterior și am cheltuit cu aproape 50 de milioane de lei mai mult.
Cele mai mari creșteri ale bugetului pentru cumpărături s-au înregistrat la comercianții și furnizorii de produse din carne (112%), de la 1,7 milioane de lei în 2022, la 3,6 milioane de lei în 2023; la magazinele de proximitate și piețele/târgurile de specialitate (97%), de la 4,1 milioane de lei în 2022, la 8,2 milioane de lei în 2023; la brutării (84%), de la 1,4 milioane de lei în 2022, la 2,6 milioane de lei în 2023.
Dar cei mai mulți bani i-am lăsat în magazinele alimentare și supermarket-uri, unde anul acesta am făcut peste 1,5 milioane de tranzacții electronice, în valoare de peste 152 de milioane de lei. Cam cu o treime mai mult decât anul trecut (cu 33% mai multe tranzacții și cu 36% mai mare valoarea tranzacțiilor).
Cât am investit în cosmetizare?
Pe lângă implicațiile religioase, Paștele rămâne, totuși, o sărbătoare în conștiința colectivă. Motiv pentru care obișnuim să investim și în modul în care ne petrecem timpul liber sau în servicii de cosmetizare, fie că vorbim de propria persoană, de mediul în care trăim sau de lucruri la care ținem foarte mult (casă, mașină etc). Anul acesta, de Paște, am cheltuit cu 19% mai mult la frizerii și saloane de înfrumusețare și cu 53% mai mult la magazinele cu produse cosmetice. Chiar și la spălătoriile auto am plătit cu 13% mai mult decât anul trecut.
Bugetul de minivacanță a beneficiat și el de un upgrade. Anul acesta, de Paște, am lăsat aproximativ 7,5 milioane de lei la unitățile de cazare, cu 1,3 milioane de lei mai mult, reprezentând o creștere de 21% față de anul trecut. În Vinerea Mare (14.04.2023), valoarea tranzacțiilor electronice realizate la hoteluri, pensiuni și resort-uri a fost cu aproape 50% mai mare decât în ziua precedentă (13.04.2023).
Unde am redus bugetul de Paște?
Conform datelor înregistrate de Global Payments în perioada 1-14 aprilie 2023, singura categorie unde am redus bugetul de cumpărături de Paște au fost magazinele de jucării. Aici, am cheltuit cu 36% mai puțini bani decât anul trecut. Dacă în 2022 aveam o tranzacție medie de 220 de lei, anul acesta am plătit doar 180 lei la fiecare tranzacție realizată pentru achiziția de jucării.