Cum a evoluat piața POS-urilor în ultimii ani? Vor înlocui aplicațiile de tip SoftPOS, precum aplicația GP tom, dispozitivele clasice POS? Dana Dima, Executive Vice-president Retail & Private Banking BCR ne pune la curent cu tendințele din zona de acceptare plată cu cardul.
Incepand cu anii 1997-1998, în România se instalau primele POS-uri la comercianți și odată cu ele demara și activitatea de acceptare la plata a cardurilor emise local. La finele anului trecut erau operaționale aproape 297.000 de POS-uri. Aproximativ 95% dintre tranzacțiile de plată la aceste echipamente se face contactless. Ce mutații vor interveni în piata odată cu generalizarea soluțiilor de tip SoftPOS, prin care mobilul devine POS, doar descarcand o aplicație? O astfel de aplicație este și GP tom.
Din datele BNR, rețeaua de terminale POS s-a dublat în ultimii șase ani: de la 148.759 terminale in iunie 2016, la 296,758 terminale in decembrie 2021. Dana Dima, vicepreședinte BCR și coordonatorul activității de retail a băncii, spune într-un interviu acordat NOCASH că ar trebui să dublăm în continuare această rețea, pentru ca romanii să-și poată folosi cardul oriunde in tara.
„Din toate calculele noastre, pentru ca românii să folosească infrastructura de POS-uri peste tot în țară, ar trebui să dublăm ceea ce avem astăzi. Cel putin. Eu as spune chiar sa triplam. Avem un potențial fantastic în România și cred ca noi, Global Payments, toate băncile de fapt din sistem și toți partenerii, ar trebui sa se concentreze pe dezvoltarea României din aceasta perspectiva. BCR a ales sa lucreze cu Global Payments pentru ca este un furnizor de servicii mondial și de ce să nu implementăm și în România ceea ce se întâmplă în Australia, în America sau în Asia?„
Tendinte
În condițiile existenței aplicațiilor de SoftPOS, cum este și GP tom, pe termen lung, vorbim de doua tendinte: pe de o parte va încetini ritmul instalărilor de terminale POS clasice, așa cum le știm astăzi, pana cand acestea vor ajunge irelevante în piața. Pe de alta parte, chiar și în aceste condiții, punctele de lucru unde este acceptată plata cu cardul vor continua să crească într-un ritm sustinut pentru ca POS-urile clasice vor fi inlocuite cu aplicații ce se pot descărca pe telefonul mobil al comerciantului.
Dana Dima crede ca în următorii 1o ani, „toți comercianții care nu sunt mari retaileri, adică nu au foarte multe casierii fixe, vor avea soluțiile de SoftPOS”.
„Din simplul motiv ca sunt mult mai eficiente, mult mai ușor de rezolvat, dacă se întâmplă ceva din perspectiva tehnica se poate interveni imediat”. În cel mai rău caz, „poate fi descarcata încă o data aplicația”, spune Demetrian, soluție infinit mai rapidă și mai puțin costisitoare decat reparatia POS-ului defect sau inlocuirea lui cu unul nou.
Adoptia SoftPOS la BCR
Dana Dima spune că, exact ca și în cazul altor altor servicii sau produse noi, adoptia este o chestiune de educație, de aceasta data tehnologica. „Suntem cu toții la un început de drum. Probabil ca încă mai avem putin de lucru pe zona de educație tehnologica a comerciantilor, pentru că a descarca o aplicație de SoftPOS poate ca nu e chiar atat de simplu ca descarcarea unui filmulet de pe youtube. Dar să știți ca nu este foarte departe. As putea spune că, undeva în 5 ani, România va fi mult dezvoltată pe zona de SoftPOS pentru că va putea ajunge oriunde, acolo unde romanii au nevoie.„
Oficialul BCR spune ca un impediment în adopție il reprezinta si teama legata de siguranta tranzactiilor, însă aceasta poate veni tocmai din neînțelegerea din punct de vedere tehnologic a procesului de acceptare. Așadar, ce îi reține pe comercianți, tehnologia sau aspectele de securitate, care este obstacolul mai mare?
„Eu cred ca este un mixt dar mai degrabă mix-ul provine din zona aceea de comercianți care încă nu au “testat” plățile cu POS-ul. Cei care au avut deja POS-ul, sau au avut contact cu aceasta metoda de plata, prin acele POS-uri clasice, mult mai ușor se adaptează pentru ca de fapt este același lucru, dar pe telefon. Ei înțeleg și sunt foarte dornici să-și descarce o aplicație de SoftPOS pentru ca o pot folosi foarte repede oriunde. Pentru cei care încă nu au testat și nu au înțeles care sunt beneficiile plății cu cardul pe un POS, în general, ca infrastructură, acolo exista o temere dar cred ca ea poate fi depasita. (…) Noi încercăm să construim un model prin care clienții să înțeleagă beneficiul din punct de vedere financiar. Eu cred că dacă acest lucru îl atingem, tehnologic nu o sa existe un impediment.” – crede Demetrian.
Media: