Cel mai mare proiect de economie circulară din România va fi primul care va răspunde nevoilor actuale ale comercianților, dar şi obiectivelor de mediu ambițioase impuse de legislaţia europeană.
Sistemul Garanție-Returnare (SGR) își propune să încurajeze returnarea ambalajelor de băuturi pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creșterea cantității și a calității materialelor colectate pentru reciclare. Obiectivul programului este recuperarea a peste 7 miliarde de ambalaje din piață, anual.
Sistemul Garanție-Returnare este programat să fie lansat la data de 30 noiembrie 2023. Teoretic, din acel moment, pentru băuturile comercializate în ambalaje din PET, sticlă sau metal (doze de aluminiu), cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri, se va plăti o garanție de 50 de bani la cumpărare, urmând ca acești bani să fie recuperați atunci când consumatorul returnează ambalajul într-unul din punctele de colectare deschise la comercianții din toată țara. Nu va fi necesară prezentarea bonului fiscal la returnare, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acel magazin.
În acest context și la această amploare a programului, sunt câteva detalii importante care trebuie reținute de comercianți.
În primul rând, înscrierea în SGR reprezintă o obligație legală a operatorilor economici care vor comercializa băuturi în ambalajele vizate de program. Procedura de înscriere este încă în desfășurare, pașii necesari fiind detaliați pe platforma https://portal.returosgr.ro/.
În acest moment, aproape 64.000 de operatori economici s-au înregistrat în SGR, dintre care, peste 1.500 sunt producători și aproape 62.000 sunt comercianți. Dar universul de retail la care ne uităm este de aproximativ 80.000 de operatori economici, un număr care include atât producătorii de băuturi, cât și retailerii, industria HoReCa sau organizatorii de evenimente, care pregătesc şi servesc alimente şi băuturi. De înregistrarea operatorilor economici și datele introduse în platforma electronică depinde întreaga pregătire operațională a Sistemului Garanție-Returnare. Fiecare comerciant trebuie să estimeze numărul și tipul de ambalaje SGR pe care le va pune pe piață după lansarea Sistemului. În funcție aceste estimări bazate pe activitatea comercială anterioară, administratorul SGR va organiza un program și o frecvență de colectare, va stabili rutele de transport, va aprecia cât mai fidel numărul de ambalaje colectate și distribuția lor regională sau sezonieră. Astfel, comercianții se asigură că nu vor rămâne cu punctele de colectare pline și ambalajele neridicate de RetuRO.
După lansarea SGR, va exista o perioadă de tranziție, până la finalul anului 2024, în care producătorii și comercianții pot să își consume stocurile actuale de băuturi în ambalaje non-SGR. Asta înseamnă că se vor găsi pe raft, atât produse în ambalaje SGR, cât și produse în ambalaje vechi, pentru care nu se va plăti garanția de 50 de bani. În această perioadă de tranziție, comercianții vor juca un rol important în informarea consumatorilor referitor la ambalajele pentru care vor plăti garanție și pentru care nu. Ambalajele care vor intra în Sistemul Garanție-Returnare și pentru care se va plăti garanția de 50 de bani vor fi marcate și cu un simbol unic și un cod de bare specific.
Orice comerciant cu un spațiu de vânzare de peste 200 de metri pătrați trebuie să își organizeze un punct de colectare a ambalajelor SGR, care se poate face manual, în saci etichetați sau automat, prin amplasarea unui aparat de preluare a ambalajelor.
Organizarea unui punct de colectare aduce anumite avantaje unui retailer: oportunitatea creșterii traficului de clienți, a volumului de vânzări sau loializarea celor existenți. Mulți dintre consumatori vor intra într-un magazin ca să returneze ambalajele, dar pot să și cheltuiască garanția recuperată tot acolo. Alți consumatori ocazionali vor intra dacă magazinul le este în proximitate sau la îndemână, deci vor căuta un serviciu de returnare rapid.
În plus, Sistemul Garanție-Returnare presupune și un sistem de recuperare a costurilor/investițiilor pentru comercianți. RetuRO, în calitate de administrator al SGR, va plăti o taxă de gestionare către operatorii punctelor de returnare pentru fiecare ambalaj de băuturi colectat, taxă care va fi stabilită în conformitate cu prevederile Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.
Fact sheet:
- 17 centre de numărare și sortare SGR vor fi înființate treptat, în toată țara, până la mijlocul anului viitor.
- Centrele regionale vor fi în București, Timișoara, Târgu Mureș, Bacău, Craiova și Ploiești.
- Centrele mici, unde se va efectua doar numărarea ambalajelor, vor fi amplasate în Oradea, Cluj, Constanța, Pitești, Suceava, Deva, Baia Mare, Galați, Miercurea-Ciuc, Brașov și Călărași.
- Cel puțin 500 de persoane vor lucra în centrele de sortare și numărare din întreaga țară.
- Investiția totală în cele 17 centre este estimată la 67 de milioane de euro.
- RetuRo a obținut un împrumut verde de 426 de milioane de lei (aproape 86 de milioane de euro) pentru operaționalizarea SGR.